Семененко Олена Анатоліївна

Вихователь старшої групи №11 "КАПІТОШКА"


/Files/images/2019/IMG-20190103-WA0126.jpg

Цикл спостережень за птахами

/Files/images/20_21/0-02-05-436dc93ed9b1265dfbfa55ea60171d52d9f7df7a5fcded391dfe0ab2972cdb45_ed59e829.jpg


1. Зимуючі птахи

Мета: Продовжувати знайомити дітей з життям птахів взимку, особливостями їх поведінки. Учити правильно називати характерні риси птахів. Виховувати дбайливе ставлення та інтерес до птахів.

Хід спостереження

— Щось не чути в лісі тепер співу пташок. А як ви думаєте, чому?

— Куди відлетіли птахи?

— Чому?

— Дітки, а що в нас взимку взагалі ніяких птахів немає?

— Я вам загадаю загадки, а ви спробуйте їх відгадати і тоді дізнаємось, які птахи в нас зимують.

Загадки

Голос має хриплуватий

Колір пір’я сіруватий

Це розумна каркарона

Звати пташку цю... (ворона)

Хлопчик невеличкий

Сіру свитку має

Шукає він зернятка,

Цвіль-цвірінь співає. (горобчик).

Чорно-білу сукню маю

Всі новини в лісі знаю.

Блискуче краду ненароком,

А звуть усі мене... (сорока).

— Малята, то які птахи в нас зимують?

— А що вони їдять взимку?

— Як можна допомогти птахам взимку?

Дидактична гра “Так, ні?”

2. Прогулянка до “пташиної їдальні”

Мета. Продовжувати вчити дітей розрізняти птахів за зовнішніми ознаками, співу (горобець, синиця, голуб).

Запропонувати діятям постежити за поведінкою птахів біля годівниці (сидять настовбурчившись на гілках, чекають корм, потім починають підлітати до годівниці, клювати; горобці підбирають корм під годівницею, сваряться, цвірінчать і тому подібне)

Загадки:

Ростом він маленький,

Сірий‚ чепурненький.

Справжній молодець.

Хто він? ...(горобець)

Не боїться ця пташка зими,

Сало любить вона, так як ми.

Жовта грудка та сиві крильца.

Здогадалися, хто це?_ _ _ _ (Синиця

Чув я десь таке повір’я:

Коли в птаха біле пір’я,

Птах цей символ миру в світі.

Як же він зоветься, діти?

(Голуб)

Дидактична гра “Якої пташки не стало?”

3. Спостереження за птахами.

Мета: Продовжувати знайомство з життям птахів взимку, особливостями їх поведінки. Учити правильно називати характерні риси птахів.

Хід спостереження

На прогулянці спостерігати за звичками і зовнішнім виглядом птахів, хто де любить знаходиться:

Ворони – на товстих гілках дерев

Горобці – на гілках кущів

Голуби – на карнизах будинків.

Встановлювати зв’язки між поведінкою птахів і станом погоди: у мороз птахи сидять настовбурчившись, великі птахи ховають дзьоб під крило.

Познайомити дітей з народною прикметою

— Ворони сидять на нижнiх гiлках дерев - буде вiтер.

— Ворони сидять на верхніх гiлках дерев - буде мороз.

Художнє слово

Хлопчик невеличкий

Сіру свитку має,

Шукає він зернятка,

Цвінь- цвірінь співає. ( Горобчик )

Дидактична гра “Хто чим живиться?”

Рухлива гра “Горобчики та кіт”

4. Погодуємо птахів взимку

Мета: Поглибити знання про життя птахів в зимовий період. Формувати бажання підгодовувати птахів взимку. Розширювати уявлення про зимуючих птахів.

Хід спостереження

— Чому так багато птахів прилетіли до наших годівниць?

— Назвіть птахів.

Дидактична гра “Хто до нас прилетів на годівницю?”

Серед птахів які називає вихователь, діти вибирають тих які прилетіли до годівниці.

Художнє слово:

Годівнички

Я ладнаю годівнички

Для горобчика й синички,

Для малого снігурця

Крихт насиплю і пшонця.

Прилітайте, друзі милі,

Не лякайтесь заметілі!

Анатолій Камінчук

Дидактична гра “Де чий будиночок”
Рухлива гра “Горобці – стрибунці”

5. “Хто прилітає на ділянку і на годівницю”

Мета: Продовжувати підгодівлю птахів, спостерігаючи за їх поведінкою, звичками. Підкреслити, як важливо допомогти птахам в найхолодніший місяць.

Хід спостереження

Звернути увагуна птахів в найближчому оточенні: на деревах, даху, огорожі, на доріжках, в небі.

— Які птахи сідають на годівницю або чекають корму поблизу неї?

— Назвіть окремі дії (стрибають, спурхнули, відлетіли, клюють і так далі)

— Назвіть як ви впізнали птахів – ворону, горобців, голубів.

Рухлива гра “Переліт з гілки на гілку”

6. Птахи взимку

Мета: Познайомити з особливостями життя птахів зимою (де ночують, чим харчуються), з труднощами добування корму; викликати бажання допомогти пернатим у важкий зимовий час.

Хід спостереження

— Чому багато хто з птахів відлітає на південь?

— Які птахи залишаються у нас? (Ворони, горобці, сороки, синиці).

— Як їх можна назвати? (Зимуючі).

— Чому вони залишаються зимувати?

Дидактична гра “Чий дзьобик? (хвостик, лапки)”

7. “Які горобці і які ворони”

Мета: Продовжувати вчити дітей розрізняти горобця і ворону за розміром і забарвленням (горобці маленькі, коричневі, літають зграйкою, сідають на годівницю і клюють корм; ворона велика, чорно-сіра літає частіше всього одна, на годівницю не сідає). Знати назви птахів.

Хід спостереження

Звернути увагу на типове забарвлення, величину, закріпити уміння пізнавати птахів за виглядом, співом.

Художнє слово

Голос має хриплуватий

Колір пір'я сіруватий,

Це розумна каркарона,

Звати пташку цю…( Ворона )

Дидактична гра “Знайди таку ж пташку”.

8. На годівницю прилітають голуби

Мета: Знайомити з голубами (вони великі, сизі, тобто сіро-блакитні, більше за горобців, зграєю прилітають на годівницю, клюють корм, воркують)

Хід спостереження

Вихователь показує дітям голубів, відзначає їх відмінність від горобців

і ворон.

Художнє слово

Голуби

Дмитрик любить голубів:

Сам хатинку їм зробив.

Змайстрував тоді драбинку

Й приладнав їм під хатинку.

Поодинці по драбинці

Ходять раді голуби

І до хлопчика воркують:

– Дуже вдячні ми тобі.

О. Журлива

Дидактична гра “Хто зайвий”

9. Повторне спостереження за птахами на годівниці

Мета: Продовжувати вчити розрізняти птахів по величині і забарвленню пір'я. Звернути увагу дітей на пташині крики, учити наслідувати їм (каркати, цвірінчати, воркувати)

Хід спостереження

Вихователь спостерігає з дітьми як літають птахи, куди сідають (на дерево, дах, огорожу) .

Пограти з дітьми в рухливу гру “Горобці і автомобіль”

Художнє слово

Сіла пташка на віконце.
Посидь у нас трішки,
Почекай, не відлітай!
Відлетіла. Ай!

А. Барто

На вулиці розглянути сліди птахів (по можливості горобця та ворони), порівняти їх, що спільного і чим відрізняються. Спостерігати за поведінкою птахів біля годівниці.

Дидактичні гра “Так чи ні”

10. Спостереження “Пташині сліди”

Мета: Розвивати у дітей допитливість, інтерес до спостережень в природі.

Хід спостереження

Гуляючи з дітьми по ділянці, викладаючи корм птахам, вихователь звертає увагу на пташині сліди на рихлому снігу:
- Дивіться, сніг в цьому місці свіжий, рихлий, і на ньому якісь лінії, рисочки.

— Що це таке? Це пташині сліди. Птахи тут ходили і стрибали: горобці, голуби, а може бути, і ворони. Прилітали сюди, шукали крихти, залишили на м’якому снігу сліди. От як цікаво спостерігати!

Художнє слово

Пташка зимою

Киньте зерна, киньте кашки.

Бо ми дуже бідні пташки.

Ціле ліго працювали

Сади з черви обчищали.

Дайте рятунок, спішіть!

Всі пташки:

Цір, цір, цгть, цпь,

Діти любенькі, спішіть,

Цинь, цинь, час, час.

Ще й співали Вам на втіху

Порятуйте в пору лиху.

М.Підгірянка

Рухлива гра “Пташки літають”

11. Спостереження за птахами на майданчику.

Мета: Продовжити знайомити дітей з птахами, що прилітають на ділянку (горобці, сороки), закріпити назву знайомих птахів.

Хід спостереження:

Читання “Сорока, сорока, де була? Далеко ”

Розгляд сороки (зовнішній вигляд, як пересувається, чим харчується, як співає).

Чому сороку називають білобокою?”

Пригадати назви інших пташок, що прилетіли – горобець:

Як дізналися? (Маленький, спритний, коричневого кольору, клює хлібні крихти і зерна).

Дидактична гра “Хто як кричить?”.

Художнє слово

Горобчики

В зимові дні на стовпчиках,

на вітах, на дахах

Сидять малі горобчики

у сірих піджаках.

Сидіти б їм під стріхами,

чекати б їм тепла,

Та жаль, що всюди віхола

поживу замела.

Г. Бойко

Народна гра “Птахи”

12. Спостереження за горобцем

Мета: Закріпити знання дітей про зимуючих птахів. Повторити характерні ознаки горобця

Хід спостереження

Звернути увагу дітей на птахів, що прилетіли на ділянку. Погодувати їх. Пригадати, які птахи називаються зимуючими. Назвати, які зимують у нас. Разом з дітьми звернути увагу на характерні ознаки горобця: маленький з короткими і округлими крилами, спинка коричнева, на щоках чорні плями, на крилах – смужки, ніжки короткі і міцні. Дзьоб тонкий, твердий, до кінця загострений.

Звернути увагу дітей на те, як ходить горобець. У холодну погоду горобці сидять, притиснувшись один до одного, розпустившись крильця, настовбурчившись. Взимку горобцям холодно і голодно, немає комах, немає зерен, насіння, все заметено снігом.

Дидактична гра “Хто зайвий?”

13. Спостереження за птахами.

Мета: Порівнювати і розрізняти птахів на вигляд: галку, сороку, ворону. Розширювати уявлення про особливості живлення цих птахів зимою. Розвивати уміння розрізняти сліди снігу.

Хід спостереження

— Де найчастіше можна побачити цих птахів на ділянці?

— Чим харчуються галка, ворона, сорока?

— Як кричать ці птахи?

Наслідування їх голосам

— Як відрізнити галку від ворони?

— Чим сорока відрізняється від галки і ворони?

Художнє слово

Сорока

Довгохвоста, білобока

На тину сидить сорока,

Поглядає до воріт –

Рибку там смакує кіт.

До голівки вже доїв!

„Ти б хоч це мені лишив!”

Пурх! Сорока із тинка,

За голівку й до садка

К. Перелісна

Пошукове завдання.

Розглянути сліди птахів снігу і визначити, чиї вони.

14. Спостереження за синицями

Мета: Розвивати у дітей спостережливість, закріпити вміння правильно називати характерні риси птахів (синиці). Розширювати уявлення про особливості живлення цих птахів взимку, познайомити із звичками. Виховувати співчуття, розуміння проблем птахів в холодну пору року.

Хід спостереження

Розгляд зовнішнього вигляду:

— Якого кольору спинка, грудка, голова?

— Чи однакові всі вони за розміром?

— Який дзьобик?

— Як співає?

— У чому їх відмінність?

Художнє слово

Синичка блискучу копійку знайшла,

З копійкою тою в крамничку пішла.

В крамничці синичці дали продавці

Для доньки - спідничку,

Для сина - штанці.

Пошукове завдання.

Насипати насіннячка, зерно, хлібні крихти, розвісити шматочки сала.

Визначити, що люблять синиці.

Як поводиться під час їжі?

15. Спостереження за дятлом

Мета: Познайомити дітей з новим птахом - дятлом: учити пізнавати його зовнішнім виглядом, за звуками які він видає.

Хід спостереження

Запропонувати дітям послухати і сказати, хто це може так стукати?

— Розгляд дятла, його зовнішнього вигляду.

— Як можна відрізнити дятла від інших птахів?

— Який дзьоб у дятла?

— Як він сидить на дереві?

— Як пересувається?

— Що їв дятел на годівниці?

Розповісти дітям, чому дятла називають лісовим доктором?

Художнє слово

Дятел

По рецепту на базарі

Дятел вибрав окуляри,

Натягнув собі на ніс,

Полетів трудитись в ліс.

У осінню хмуру пору

Хитрий жук зашивсь під кору.

Дятел глянув, сів на сук,

Носом тук — і згинув жук.

От які-то окуляри

Вибрав дятел на базарі!

М.Стельмах

Дидактична гра “Нагодуємо птахів”.

Забезпечте дітям незалежні заняття під час карантину вдома.

Це буде складно, якщо малеча дошкільного віку, але вкрай необхідно, якщо ви працюєте з дому. Буде великою спокусою дати дитинчаті один з численних ґаджетів, проте є безліч інших способів його зайняти: пластилін, конструктори, розмальовки, головоломки, пазли, набори для творчості. Звісно, так маля наробить більше сміття, однак це набагато продуктивніший спосіб згаяти час. А ви самі вже розгадали загадку кубика Рубика?

./Files/images/2019/hbc.jpg

Читаїм ім.

Якщо раніше рідко вдавалося викроїти час для того, щоб почитати малечі цікаву книгу, саме час надолужити згаяне. Дитина може не просто слухати – запитуйте її, що буде далі, і нехай намагається відгадати. Можете спробувати разом писати казки і подивитися, що з цього вийде – раптом крутіше, ніж у Андерсена? Якщо ж ви зайняті, ввімкніть малечі аудіокнигу. Зі старшими можна організувати книжковий клуб і дискутувати довкола прочитаного.

Займіться спортом.

Коли ще почати дбати про здоров’я – своє і дитини? Аеробікою, йогою чи танцями можна зайнятися, не виходячи з дому. Інструкторів знайдете онлайн. Якщо у вас є подвір’я, витягніть з комірчини тенісний чи футбольний інвентар. Головне, щоб потім м’ячі не потрібно було діставати з сусідського двору.

Спільно ведіть господарство.

Мами (а інколи й тати), яких відправили додому на час карантину, стовідсотково вирішать зробити генеральне прибирання. Це банально, проте молодше покоління не повинне залишатися у стороні. Вам хочеться вичистити з дому весь бруд, але це не означає, що ви маєте робити це самотужки. Звісно, якщо ви проводите тотальну дезінфекцію, трилітка не допоможе, але старші діти – у змозі. Ніщо не заважає навіть перетворити прибирання на цікавий квест. А спільне приготування їжі взагалі здатне стати заняттям з читання (що написано на етикетці?), біології (як діють дріжджі?) або хімії (налийте оцет у соду).

Частіше нагадуйте, що треба мити руки.

Діти про це дійсно забувають. Дитяча психологи пропонує призначити маленьку дитину «головною з миття рук»: нехай вона контролює дорослих, а не вони її. «Чим більше відповідальності, тим більше відчуття особистої сили» – зазначають фахівці.

Готуємо на кухні разом з малюками

Якщо ви шукаєте цікаве заняття для дітей у домашніх умовах, яке не тільки допоможе їм розважитись, а й дозволить набути корисних навичок, спробуйте приготувати що-небудь разом. Спільне приготування їжі може стати незабутнім проведенням часу для всієї родини, що сприятиме розвитку творчого потенціалу та уяви малюків. У міру того як діти знайомитимуться з різними продуктами й інгредієнтами, у них буде розвиватись інтерес усе це спробувати, сприйнятливість до нових смаків, навички приготування їжі та звичкиздорового харчування.

Як спільне приготування їжі може допомогти вашій дитині?

Розкажіть, звідки береться їжа.Дитина ставить запитання, звідки беруться овочі та фрукти? Організуйте спільне приготування, щоби пояснити їй не тільки те, як різні інгредієнти або продукти потрапляють на вашу кухню, а й те, як їх можна змішувати та комбінувати, щоби приготувати їжу, і, звісно ж, щоби порозмовляти про їхні поживні цінності.

Є привід поговорити про науку.Приготування їжі – наполовину наука й наполовину мистецтво, тому воно дозволяє познайомитися з основами фізики, хімії й навітьматематики(наприклад, як розрахувати потрібну кількість інгредієнтів, щоби страва була смачішне).

Навчіть дітей основних правил безпеки.Під час спільного приготування їжі скористайтесь можливістю пояснити, яке кухонне приладдя може бути небезпечним для малюків, що їм дозволено чіпати, а що ні. Наприклад, триматись подалі від гарячої сковорідки або ножа – одне з основних правил безпеки.

Допоможіть дітям розширити палітру смаків.Якщо діти неохоче пробують нові продукти, постарайтесь поглянути на процес приготування їжі як на засіб зацікавити їх новими стравами. Адже дегустація приготовлених страв є одним з обов'язків досвідченого шеф-кухаря.

Розвивайте в дітей творче мислення та впевненість.Оскільки певнийрівень творчостіє одним із ключових інгредієнтів приготування смачної їжі, цей процес дозволить дітям продемонструвати своїтворчі здібності. Спільне приготуванні їжі допоможе їм також розвинути навички спілкування, навчитьділитисьі співпрацювати зі своїми братами й сестрами або друзями. Після отриманої винагороди у вигляді неперевершеного аромату та смаку приготовленої їжі діти будуть більш упевненими на кухні.

Практичні поради:

Почніть з легкого рецепта.Чим простіший рецепт, тим менше часу буде займати його втілення. Найкраще вибрати відносно легкий і швидкий рецепт, такий як випічка шарлотки або приготування салату, щоб ваша дитина не втратила інтерес на півдорозі.

Розподіл ролей. Пояснюючи, що буде робити кожний член вашої кулінарної команди, ви уникнете плутанини й неприємностей на кухні, особливо, якщо у процесі беруть участь кілька дітей. Якщо діти занадто малі, порадьте їм почати з чогось простого, наприклад, зі змішування інгредієнтів або прикраси пирогів, доручаючи їм більш складні завдання в міру дорослішання.

Підготуйте себе до безладу на кухні. Як це трапляється з більшістю дитячих заходів, на кухні, швидше за все, безладу не уникнути. Тому, крім використання фартухів або іншого захисного одягу, майте на увазі, що вам треба буде прибрати всю кухню після того, як їжа буде готова. Це може стати слушною нагодою запропонувати дитині брати участь у процесі прибирання, адже це завдання безпосередньо пов'язане із приготуванням їжі.

Перетворіть приготування їжі на радісну подію. Перетворюючи роботу на кухні на приємний досвід для дітей, ви допоможете їм виробити здорові звички в їжі й закласти основу навичок приготування їжі на все життя.

Рухливі та малорухливі ігри для дітей старшої групи.

Рухливі та малорухливі ігри— це важливий засіб усебічного виховання дітей дошкільного віку. Правильно дібрані ігри сприяють гармонійному розвитку організму дошкільників. Різноманітні рухи та ігрові дії дітей ефективно впливають на діяльність серцево-судинної, ди­хальної та інших систем організму, збуджують апетит і сприяють міцному сну.

ВЕСЕЛКА

Мета:удосконалювати навички бігу; виховувати витримку, кмітливість.

Хід гри

За допомогою лічилки обирається «Веселка», який повертаєть­ся обличчям до гравців, піднімає руки в сторони (протягом усієї гри «Веселка» залишається на своєму місці). «Веселка» називає який-небудь колір. Гравці знаходять цей колір у себе в одязі або у кого-небудь із сусідів (можна триматися за одяг інших) і, торкаючись цього кольору, спокійно проходять під «Веселкою» (під його руками). Якщо у гравця відсутній по­трібний колір і немає можливості торкнутися названого кольору, він повинен швидко пробігти під «Веселкою». Якщо «Веселка» квацнув гравця, то він стає новим «Веселкою» і гра продовжу­ється. (Для великої сім’ї.)

Наше тіло «Путанка».

Діти, попередньо вивчили назви частин тіла людини, становятся обличчям до дорослого.
I варіант. Дорослий називає і показує частини тіла.
II варіант. Дорослий лише називає. Діти повинні швидко довести.

III варіант. Дорослий називає одну частину тіла, а показує іншу, наприклад, каже: «Голова», а показує лікоть. Діти повинні показати правильно тільки те, про що говорить дорослий.
Перемагає той, хто не помиляється.

«Ігри для дітей в домашніх умовах»

«Що (хто) буває зеленим (веселим, сумним, швидким ...)?»

На конкретне запитання типу: «Що буває зеленим?» необхідно отримати як можна більше різноманітних відповідей: трава, листя, крокодил, стрічка і т.д.

«Відгадай предмет по парі інших».

Дорослий називає кілька предметів, дій, образів, а дитина відгадує: тато, мама - це сім'я, м'ясо, цибулю-це котлети, торт, свічки - це свято і т.д. Світ дитячої свідомості складається з одних питань. Їм все цікаво. Важливо використовувати такі ситуації для вдосконалення мови дітей.

«Плутанина» гра на закріплення складової структури слова.

Запропонувати скласти слово з складів, наприклад, са-ко (коса), ло-ми (мило). Якщо дитина знає букви і володіє складовим читанням, можна цю гру провести наступним чином: на аркуші паперу хаотично пишуться склади, дитина повинна з'єднати лінією склади, щоб вийшло слово. Гра сприяє розвитку моторики рук.

«Ліплення з тіста».

При приготуванні випічки дати дитині шматочок тіста і запропонувати йому зліпити будь-яку фігуру.
За допомогою таких ігор стимулюється дію мовних зон кори головного мозку, що позитивно позначається на мовлення дітей.
Розвиток мовлення дитини безпосередньо пов'язане з розвитком загальної моторики у дітей. Тому рухової активності дитини теж потрібно приділяти велику увагу, граючи з нею в ігри на розвиток координації рухів, просторової орієнтації. Спектр ігор і ігрових вправ, що сприяють вирішенню цих завдань, дуже великий.

«Збий кеглю» (будь-який предмет - коробку, пляшку).

Потрібно збити кеглю, прокочуючи м'яч вперед.

«Пройди, не задінь».

Ходьба на носочках між предметами, поставленими на відстані сорок сантиметрів один від одного. Відстань можна зменшувати або збільшувати, залежно від можливостей дитини.

Кожну хвилину спілкування з дитиною можна перетворити на захоплюючу гру, яка сприятиме не тільки розвиткові мовлення дітей, формуванню особистості дитини, його морально-вольових якостей, а також стане своєрідним містком від світу дітей до світу дорослих.

Дидактичні ігри- один із засобів виховання і навчання дітей дошкільного віку.

Гра для дошкільників- засіб пізнання навколишнього. Граючи, він вивчає кольори, форму, властивості матеріалу, просторовівідносини, числові відношення, вивчає рослини, тварин.

"Судоко для дітей",«Весела лічба», «Прочитай слово», «Розбери слово», «Знайди зайве» та багато інших і цікавих ігор.

Кiлькiсть переглядiв: 918